Filozofie stavění aneb jak myslí středověký stavař

Toto není návod, ale pár základních rad a zásad, kterých by jste se měli držet při stavění na sphere (případně i jiných emulátorech nicméně, tady se budu zabývat pouze axisem na 55i pro static a spíše než tím "jak na to" tak tím jak myslet).
Nejdříve je podstatné pochopit, o jakou stavbu jde a podle toho se přizpůsobit.
Videotutorial doporučeného postupu stavby domu si můžete prohlédnout zde (9,5MB)

Doporučuji vám vžít se do situace člověka, který se pohybuje po onom místě v dobách do kterých je daná stavba zasazena
pokud jde o fantasy dle určitého příběhu (např. Moria) měla by stavba pokud možno co nejvíce odpovídat popisu v příběhu, pokud jde spíše o dobu středověku jen s prvky fantasy (např. Kelevar), je nutné vžít se do role člověka, žijícího ve středověkém městě, neboť pokud si odmyslíme fantasy, tak je Ultima Online zasazena právě do tohoto období.
Tohoto příkladu se budu držet daleko více, jelikož tam, kde nutí příběh stavět podle určitého modelu, nezbývá už moc místa pro fantasii a lze experimentovat pouze ve volbě materiálů a mírných detailech.
Příklad středověkého města, vesnice či statku je pak pro využití fantasie ideální.
Tedy jak už jsem psal výše, je potřeba se vžít do situace, kdy se sami pohybujete v dané době na daném místě. Rýpalové jistě řeknou, že stavět nelze v rámci Role Playingu což je nesmysl, naopak bez toho postavíte pouze suché, mrtvé město, nebo cokoliv jiného.
Chci tím říct, že pokud tam jste a dokážete vidět očima postavy tak vidíte, že nic není dokonalé tak, jak nám některé shardy prezentují. Dost pochybuji, že se kovář někde v malé vesničce u skály bude starat o to, jestli mu tu a tam odpadne omítka, nebo jestli odpadky odnese
někam kde je nikdo nevidí. Stejně tak odvrácená strana domu, blíže ke skále či lesu, bude více poškozena, než strana z ulice, kde je třeba prezentovat dům bohatého měšťana. Co se týče plevelu, myslíte že jej někdo vytrhával? Dále zde máme podlahy, ať už kamenná, mramorové nebo
dřevěné. Je nutné kombinovat itemy tak, aby budily dojem užívání, jinak se tomu také říká radom podlahy. Já osobně na to využívám skript, jak tomu je na jiných shardech netuším, nafasoval jsem ho na Kelevaru. Předtím jsem se snažil kombinovat itemy podlah ručně a můžu říct, že jde opravdu
o pekelnou práci. Nicméně nutnou. U dřevěných podlah je potřeba kolem stěn udělat ohraničení, zase z pohledu RP se předpokládá, že kolem zdí se budou snažit o určité zpevnění a zároveň izolaci. Domy ve městech bývají o 5 zvednuté a až pak se pokládá podlaha na určitou podsádku, znovu jde o izolaci.
Schůdky by měly být ohraničeny rohovými itemy, pokud je to možné a jsou-li nad sebou 2, tedy výška schodů dosahuje 10, měli by mít zábradlí (samozřejmě pak už odpadá použiti rohových itemů).

Snažte se vyvarovat použití materiálů, které jsou jako takové už špatně vytvořeny původně, mám namysli například "kachličkovou podlahu" či v horším případě "zelenou kachličkovou podlahu". Jsou to totiž materiály, které do daného prostředí v žádném případě nezapadají.

Nezapomeňte na okna, bývají většinou nutné pro přístup světla, tedy samozřejmě nejedná-li se o sklep nebo dům zasazený kdesi ve skále, tam je pak dost nepravděpodobné, že se majitel obtěžoval se sekáním několika metrů skály, aby do podzemí dostal světlo. Pochopitelně je pak ale nutné umělé osvětlení.
Další chybou, která je poměrně častá, je stavba z kamenů nebo jiného těžkého materiálu na spodní patro, které je postaveno z dřevěné stěny z desek, takto postavený dům je předem odsouzen k záhubě a majitel k zasypání ve spánku. Toto se netýká spodních stěn z kůlů, ty bez větších problému unesou
patro z lehčích materiálů jako je plaster wall nebo stone wall 1. Pochopitelně je opět nevhodné na patro použít materiály jako Stone Wall 1,3. Stone Wall 1 a 3 a Dungeon wall mají výšku 22, ostatní 20, dávejte si na to pozor při určování výšky patra či střechy. Pokud budete mít podloží výše, než je pata zdi, bude zeď nepříjemně vylízat. Budete-li mít podlahu 1 patra výše, než je pata stěny prvního patra, nezakryje vám podlaha v prvním patře zdi prvního patra a při vstupu do přízemí uvidíte i stěny 1 patra, opticky odporná záležitost.

Stavíte-li ze stone wall 3,6 celou budovu a na ni šikmou střechu, tak se vám nepodaří střechu oříznout tak, aby při průchodu kolem domu nebylo vidět, protože je příliš široká a buď nebude vidět dovnitř a bude vidět kus stěny nebo se stane co jsem už zmiňoval, proto se snažte tyto stěny používat opravdu výjimečně a spíše jen na hradby nebo nezastřešené budovy.

Snažte se co nejméně barvit itemy, jelikož to, jak se zpracuje barva, záleží pouze na klientovi a 50/50 barvu berou/neberou, pochopitelně že doporučený klient daného shardu barvu zobrazit dokáže, ovšem lidé se nám logují s různými paskvily, které vykoupou někde na síti a výsledný dojem je pak otřesný i přesto, že v barvě vypadá úchvatně.
Pamatujte, že sphere nedokáže (nebo alespoň nedokázala do verze 55i) rozlišovat výšku a tedy pokud jste umístili monstra pod zem - tedy ne do zóny dungeonů ale třeba přímo pod nějaké město, útočí přes podlahu, i na toto je nutné myslet. V případě stavění na 55i je pro barvení možno použít příkaz .nuke color xxx ovšem pamatujte, že to obarví všechny itemy v označeném regionu od výšky 0 až po 120 (a samozřejmě že pokud jsou itemy v minusové hladině tak ty taky).
To samé je u příkazu samotného nuke, snažte se ho nepoužívat vůbec, mohli by jste být nemile překvapeni. Užitečný ovšem je na sphere 55i což je ostatně nejběžnější stavařská sphera, pokud potřebujete nějaký region zvednout nebo naopak snížit, příkaz .nuke nudgeup x nebo .nuke nudgedown x ovsem také operuje se věemi item v určeném regionu čili pozor ať neposunete něco co nechcete. Samozřejmě fungují také příkazy .nuke move x y, jak si odzkoušejte sami, ale předem si raději udělejte save :-)

Pamatujte, že stěny nestatické nejsou průsvitné, postup stavby domu proto řešte tak, aby jste nemuseli během stavění bourat. Naopak jestli si myslíte, že když nějaký item, který jste někde za zdí zapomněli neuvidí hráči, tak se šeredně pletete, pro ně už ve statické podobě budou zdi při zapnuté opacitě průhledné a vidí každou chybičku. Proto jakmile si myslíte, že jste již se stavbou hotovi, převeďte si ji cvičně do statiku (návod na ultima.cz axis - static tool) a projděte
si ji. Samozřejmě neosazujeme dveře a věci, které mají zůstat později pohyblivé, static všechno co se má hýbat znefunkční a tedy by jste neotevřeli truhly či dveře. Nezapomeňte také na vnější osvětlení, myslete na to, že jen velice málo středověkých měst mělo ve svých ulicích kovové lampy, natož nějaký statek kdesi v lese. Používejte tedy především laterns (lucerny) na dřevěných stojanech.
Snažte se být tvůrčí, takový sign post může být při minimální snaze klidně použit jako lamp post. Myslete na to, že řemeslníci se prezentovali a tedy mívali většinou na domech cedule, ne každý však měl na kovový post, snad možná městské budovy jako knihovna či alchymistické dílna, pak samozřejmě kovář. Těžko si carpenter koupil železný držák na ceduli, když si ho dokázal udělat ze dřeva a těžko si kovový koupil rybář, leda že by ho někde vylovil.

Stejně tak je to s nábytkem, kolik kovářů má doma knihovnu v době, kdy knihy byly váženy zlatem? Pravděpodobně neuměl ani číst, zřejmě na stole nebude mít inkoust a brk, ono se špatně píše když člověk neumí číst a tedy bych tam spíše očekával kladivo a kus drátu. Ještě se vrátím ke schodům, je dost nepravděpodobné, že městský dům, postavený na dlažbě, bude mít vnější schody ze dřeva. Dále vnitřní schody určitě jen tak nevisí ve vzduchu, je třeba je podložit zadními
itemy schodů, buď ty šikmé, nebo kostky. a půjde-li schodiště do prvního patra, musí mít nutně zábradlí. Dekorace musíte bezpodmínečně ladit přirozeně a vzhledem k profesi. Není nic divného že se na střeše usídlil pták a udělal si tam hnízdo, nebo že tu a tam vyrůstá ze střechy kousek travičky. Oblíbenou a vhodnou dekorací jsou sudy, velice vděčná věc, i části sudů, obruče,, rozbité sudy atp. dokáží statek oživit. Je téměř pravidlem, že kolem domu z jeho spodku
roste tráva. Má-li majitel koně, měl by pro něj mít i někde uschovánu slámu a má-li kůň co jíst, je zřejmé že potřebuje i pít a tedy potřebuje koryto s vodou, prší-li, je vhodné mu udělat přístřešek, aby se vám chudák nenachladl. Má li jídlo, vodu a přístřešek, dá se očekávat, že na něm majitel chce někdy i jezdit, tedy by měl mít někde sedlo. A dále, má-li kůň jídlo,vodu a přístřešek, taky pána co ho sdírá z kůže těžkou dřinou, je pravděpodobné, že se z toho posere,
takže nezapomeňte tu a tam upustit na zem kus lejna.

Tyhle souvislosti je nutné si uvědomit dopředu a pořádně si promyslet co vlastně chceme. Chceme.li vojenskou posádku, musíme počítat s tím, že potřebuje pořádný sklad zbraní, místo na spaní, stáje, lejna, stoly, karetní hry, židle, spoustu chlastu pro případ
že by se mír táhnul příliš dlouho, pak také samozřejmě dřevo na zimu, slušný sklad, kuchyň, figuríny na cvičení, velitele s vlastní komnatou - a je -li to velitel, možná bude mít i koberec, v době nudy se jistě vojáci baví lovem, tedy nějaké trofeje na zdech,taky kováře a náležitosti k němu. Zřejmě ovšem na vojenské posádce nenajdete magické symboly, křišťálové koule,figuríny na trénink zlodějů či pluh.

Molo jistě také nebude z jedné dlouhé desky, vezměte si zhruba výšku stromu a desky by neměly být bez přerušení delší než je jeho výška. K molu zase patří náležitosti které by jste tam čekali jako lan, kotvy, sítě, sem tam možná nějaká malá ryba... Pokud někam dáváte ohniště, myslete tak, jako by jste bydleli v domě vedle, určitě si jej nedáte na zápraží ale někam dozadu do zahrádky, zahrádky jsou pak další věcí. Nikdo nevlastnil moc pozemků ale na malinkatou zahrádku se většinou vzmohl, čili není od věci a v zahrádce není špatné mít strom, nejlépe ne smrk,
leda že by majitel chtěl o vánocích prodávat stromky, většinou asi ovocný strom. Ale zase, když děláte nějakou malou osadu, tak pokud bude mít každý baráček ohrádku a 1 strom, bude to pravděpodobně vypadat dost debilně. Lavička před domem taky neuškodí. A na co jsem ještě zapomněl je krb a komín, lidé v zimě prostě topili, neberte jim požitek z tepla, nejsme v Rusku, udělejte jim ho - a mají-li krb, je vhodné aby měli i zásobu dřeva, zde nevadí, když jí bude mít každý dům...zase ale myslete na to, že lidi netopili deskami ale kůly a že hromada kůlů potřebuje nějaké vzpěry jinak se rozkutálí.

Více už k tomu napsat nedokážu, tenhle článeček byl věnován více než návodu tak tomu, aby jste pochopili souvislosti. Jsou to také naprosto základní kritéria, podle kterých hodnotím stavby na shardech, pokud se najdou chyby v tomto, nelze stavbu hodnotit jako dobrou.
Ještě bych ale zdůraznil jednu zásadní věc a to, že do domu nesmí být vidět, když jdete kolem něj!

Poslal: lynx - Neděle, 13 listopad, 2005 - 16:53 CET